Just-in-time online professional development activities for an innovation in small rural schools / Activités de perfectionnement professionnel « juste-à-temps » pour l’innovation dans les petites écoles rurales

Christine Hamel, Stéphane Allaire, Sandrine Turcotte

Abstract


This article describes the just-in-time online professional development offered to teachers in the Remote Networked Schools (RNS), a systemic initiative funded by the Quebec Ministry of Education (Canada), which aims at enriching the learning environment of small rural schools with the use of information and communication technologies (ICTs). The designed experiment method studies the activity identified and the categories of professional development offered by a university-based intervention team (UBIT) over six years of deployment.

Cet article décrit le développement professionnel en ligne « juste-à-temps » proposé aux enseignants dans les Écoles Eloignées en Réseau (ÉÉR), une initiative systémique financée par le ministère de l'Éducation du Québec (Canada), et visant à enrichir l'environnement d'apprentissage des petites écoles rurales par l'utilisation des technologies de l'information et de la communication (TIC). La méthode des plans d’expériences étudie l'activité identifiée et les types de développement professionnel offerts par une équipe d'intervention en milieu universitaire pendant six années de développement.

Keywords


Professional development, innovation, ICTs, online support, rural education

Full Text:

PDF


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.